bild på något

Bildbyline

Bror Hjorth

I korthet

Bror Hjorth (1894-1968) är en av de mest betydande och uppskattade konstnärerna i svenskt 1900-tal. Han växte upp i Dalboda i Björklinge socken ett par mil norr om Uppsala. Han fick en internationell skolning: 1919-1920 i Köpenhamn, 1921-1925 i Paris, som elev till den berömde skulptören Antoine Bourdelle, som i sin tur varit elev till Auguste Rodin. Bror Hjorth stannade kvar i Paris 20-talet ut och återvände först 1930 till Sverige.

Bror Hjorth kom att bli målare i lika hög grad som skulptör. Under Paristiden tog han stora intryck av Bourdelle och Rodin, men han påverkades även av kubismen. Hans Kubistisk flicka tillhör ett av de mer originella verken i svensk konst. Hela sitt liv var han också inspirerad av folkkonst och afrikansk skulptur. Särarten i hans konst bestäms just av föreningen av modernistisk skolning med folklig tradition. Med sitt robusta formspråk och sina starka färger förmedlar hans konst livsglädje. Kärleksmotiv, folktrons näck och huldra och spelmansmotiv är vanliga i hans konst, men han har även utfört många verk med religiösa motiv, flera av dem för kyrkor runt om i landet, bl a den väldiga Laestadiustriptyken för Jukkasjärvi kyrka. Utanför tågstationen i Uppsala finns sedan 1967 ett av Bror Hjorths kanske mest kända verk, Näckens polska. Förstudier till dessa verk och hans övriga monumentaluppdrag finns i Bror Hjorths Hus som äger en rik och representativ samling av hans konst.